Ahoj, mám zopár otázok ohľadom gynekologického vyšetrenia, konkrétne detského gynekologického vyšetrenia. Rozprávala som sa o svojich pocitoch aj s mamou, ale niektoré otázky mi ani ona nevedela zodpovedať a chcem sa so svojimi otázkami zdôveriť tu. Takže tu sú tie otázky:
1. Musí byť v ambulancii počas vyšetrenia so mnou aj moja mama?
2. Budú si ma obzerať úplne nahú?
3. Budú sa ma dotýkať?
4. Budú ma tam vážiť?
5. Mám právo si vybrať, či chcem ženu gynekologičku alebo muža gynekológa?
Odpovede

Linka detskej dôvery odpovedá:
Dňa 03.02.2021 o 15:20
Ahoj, Martina, prvé gynekologické vyšetrenie je pre mladé dievča vždy stresujúce a vyvoláva mnoho otázok. Je dobre, že hľadáš odpovede aj na tejto stránke a ja dúfam, že sa Tvoje rovesníčky, ktoré už majú túto skúsenosť za sebou, podelia o ňu s Tebou i s ostatnými, ktoré nemajú odvahu povedať tie otázky nahlas. Pokúsim sa na Tvoje otázky odpovedať:
1. pokiaľ nemáš 18 rokov, musí s vyšetrením súhlasiť Tvoj zákonný zástupca, u Teba asi mama. A to znamená, že musí ísť na vyšetrenie s Tebou. To, či bude s tebou v ambulancii závisí od toho, ako sa s ňou dohodneš a ako sa dohodnete s lekárom. Myslím si, že lekár i mama by mali rešpektovať Tvoje súkromie a intimitu i Tvoje želanie ohľadom prítomnosti mamy pri vyšetrení. Mama by mohla počkať napr. v čakárni. Ale aj keby šla s Tebou do ambulancie, je možné rešpektovať Tvoje súkromie. Miesto, kde Ťa lekár vyšetrí, je v ambulancii často oddelené plachtou alebo malou zástenou, takže mama nemusí vidieť na vyšetrenie, aj keď bude v jednej miestnosti.
2. na vyšetrení sa nikdy nevyzliekaš donaha. V malej šatni pri ambulancii (aj tu môže na Teba mama počkať) sa vyzlečieš od pása nadol, aby Ťa mohol lekár vyšetriť. Vrchnú časť odevu si necháš na sebe. Je dobré si na vyšetrenie obliecť šaty, sukňu, alebo dlhý pulóver, takže do ambulancie vchádzaš vlastne oblečená a len pred samotným vyšetrením si šaty, či sukňu vyhrnieš.
3. Lekár Ťa musí vyšetriť, takže sa Ťa musí dotýkať. Jeho dotyky sú profesionálne a úplne minimálne, ale bez toho Ťa vyšetriť nemôže.
4. Vážiť Ťa pravdepodobne nebudú, ale ak lekár má nejaký dôvod vyplývajúci z vyšetrenia, alebo z Tvojho zdravotného stavu, môže Ťa odvážiť.
5. Máš právo si vybrať či chceš, aby ťa vyšetrila lekárka alebo lekár. To znamená vybrať si gynekologickú ambulanciu, v ktorej pracuje lekárka, alebo lekár. Chápem, že pre mladé dievča, je na prvé gynekologické vyšetrenie prijateľnejšia žena lekárka, ako muž.
Milá Martina, gynekologické vyšetrenie je ako každé iné odborné lekárske vyšetrenie, akurát je nepríjemné, že sa týka intímnych častí ženského tela. Každá žena raz za čas navštívi gynekológa a každá teda prešla prvým takýmto vyšetrením. Je oveľa ľahšie ho zvládnuť, keď máš informácie o tom ako prebieha. Veľmi si preto cením, že si našla odvahu a pýtala sa. Dúfam, že Ti tieto informácie pomôžu ľahšie zvládnuť túto nepríjemnú, ale dôležitú životnú skúsenosť.
Tvoja Linka detskej dôvery